Fetvayla Yol GöstermekAlo Fetva Hattı, Vaizeler, Gündelik Hayat Tavsiyeleri
“Vaizeler devletin söylemini, feminist söylemi ve ataerkil fıkıh söylemini birbirine tercüme ediyorlar. Bazen çatışan, bazen üst üste binen söylemler arasında müzakere edip çözümler bulmaya çalışıyorlar.”
Burcu Kalpaklıoğlu Fetvayla Yol Göstermek’te, “Bayan fetva odası”na telefonla yapılan başvurulara verilen cevapları, yapılan yorumları, bulunulan önerileri inceliyor. Öncelikle, fetvanın “yönetimsel bir pratik” olarak nasıl iş gördüğünü gözler önüne seren bir inceleme, bu. Kalpaklıoğlu, dindar kadınların gündelik hayatla ve aile içi sorunlarla ilgili meseleleri karşısında vaizelerin, bazen yorum imkânlarını ataerkil kodlar hilafına kadınlara haklarını “öğretmek” üzere kullandıklarına dikkat çekiyor. Beri yandan fetva veren vaizelerin, özellikle “kaygan zeminde aileyi koruma” kaygısıyla, birçok zaman da “arada kaldıklarını” gösteriyor.
Fetvayla Yol Göstermek, İslâmî feminizmin, ataerkil ideolojiye ve geleneksel fıkıh’a karşı kaynakları yeniden yorumlama çabasından ilham alıyor. Ayrıca, Türkiye’de “dinî” ile “seküler”in karşıtlıklarını ve “karışımlarını” yeniden düşünmek için verimli bir örnek sunuyor.
Boğaziçi Üniversitesi Felsefe Bölümü’nden mezun oldu. İstanbul Müftülüğü’ne bağlı Alo Fetva Hattı’nın kadın biriminde verilen fetvalar üzerine yazdığı tez ile aynı üniversitenin Sosyoloji Bölümü’nde yüksek lisansını tamamladı. Amsterdam Üniversitesi Antropoloji Bölümü’nde doktorasına devam ediyor.
Kitabın Adı | Fetvayla Yol Göstermek |
Alt Başlık | Alo Fetva Hattı, Vaizeler, Gündelik Hayat Tavsiyeleri |
ISBN | 9789750534263 |
Yayın No | İletişim - 3249 |
Dizi | Araştırma-İnceleme - 546 |
Alan | Antropoloji |
Sayfa | 191 sayfa |
En | 130 mm |
Boy | 195 mm |
Perakende Satış Fiyatı | 170,00 TL |
Baskı | 1. baskı - Ocak 2023 |
Yazar | Burcu Kalpaklıoğlu |
Editör | Tanıl Bora |
Dizi Kapak Tasarımı | Ümit Kıvanç |
Kapak | Seda Mit |
Uygulama | Hüsnü Abbas |
Düzelti | Berkay Üzüm |
Dizin | Berkay Üzüm |
Baskı | Ayhan Matbaası |
Cilt | Güven Mücellit |